کد خبر: ۱۵۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

همشهری آنلاین- مجیدجباری: شورای شهر تهران امروز در نخستین جلسه خود در سال جدید، طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن سازی حصارکارگاهی در پروژه های ساختمانی»  را در دستور کار قرار داد که کلیات آن بعد از بحث و بررسی کارشناسی با رای اکثریت اعضای شورا همراه شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ابتدا درتشریح این طرح گفت: به منظور رعایت حقوق شهروندان مجاورکارگاه‌های ساختمانی وکاهش آثار نامطلوب ناشی از عملیات ساختمانی، شهرداری تهران مکلف شد تا نسبت به تعیین روزکاری و ساعات کارگاه ساختمانی برای گروه‌های مختلف ساختمانی اقدام کند.

محمد سالاری اضافه کرد: موضوع ساماندهی کارگاه‌های ساختمانی و حصارکارگاهی یکی از مشکلات و چالش‌های عمده سطح محلات و مناطق شهر تهران و همواره مورد دغدغه شهروندان تهرانی بوده است. متاسفانه بسیاری از افرادی که در حال ساخت و ساز در محله‌های شهر هستند، مقررات مربوطه از جمله مقررات ملی ساختمان و مباحث مربوطه را رعایت نمی کنند و همچنین با وجود اینکه در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان در خصوص رعایت ایمنی عابران و مجاوران کارگاه ساختمانی کارگاه های ساختمانی ضوابطی را داریم، شهرداری تهران نظامات مورد نظر این مبحث را  به‌صورت کامل و دقیق تاکنون عملیاتی نکرده است، البته شهرداری دستورالعمل‌هایی را در این خصوص ارائه داده و آن را اجرا می‌کند.

او اضافه کرد: استفاده از فضای پیاده‌رو به عنوان محل تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی که موجب اشغال موقت پیاده‌رو یا معابر و فضاهای عمومی اطراف کارگاه ساختمانی می‌شود، مبتنی بر درخواست مالک خواهد. همچنین استفاده محدود و موقت از پیاده‌رو و فضاهای عمومی اطراف کارگاه ساختمانی حداکثر تا۵۰ درصد پیاده‌رو مشروط برآن که بیش از ۲ متر از عرض پیاده‌رو اشغال نشود، خواهد بود. ضمن اینکه مالکان مکلف به رعایت کلیه الزامات ایمنی مندرج در مباحث مقررات ملی ساختمان هستند.

مزاحمت کارگاه ها برای معابر یک متری

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: مسله ای که وجود دارد، این است که عرض بیشتر پیاده روهای شهر تهران یک متری هستند و اگر ۵۰ درصد پیاده رو را برای آن ها در نظر بگیریم، عملا امکان تجهیز کارگاه وجود ندارد لذا لازم است کل پیاده رو برای آن ها در نظر گرفته شود.

سالاری در ادامه گفت: از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه شورا، همه کارگاه‌های ساختمانی دارای پروانه ساختمانی مشمول این مصوبه هستند. همچنین برای آن دسته از ساختمان‌هایی که عملیات ساختمانی آنها پیش از ابلاغ این مصوبه آغاز شده و مهلت مقرر در این مصوبه مبنی بر تعبیه حصار حفاظتی موقت کارگاهی برای آنها به اتمام رسیده است، مالک یا مالکان موظف به جمع‌آوری حصارکارگاهی با رعایت کلیه الزامات ایمنی ظرف مدت حداکثر ۳ ماه هستند. ضمن اینکه برای مهلت ۳ ماهه به ازای هرماه محدود کردن پیاده‌رو بهای خدمات تعیین شده را پرداخت می کنند. در خصوص ساختمان‌های گروه (ج) و (د) نیز مالک یا مالکان موظف به جمع‌آوری حصارکارگاهی با رعایت کلیه الزامات ایمنی ظرف مدت حداکثر یک سال هستند  برای این مهلت به ازای هرماه محدود نمودن پیاده‌رو بهای خدمات تعیین شده را پرداخت می کنند.

او با اشاره به اهمیت پایش ایمنی وضعیت سد معبر کارگاه های ساختمانی گفت: به منظور پایش ایمنی وضعیت سد معبر ساختمانی و ایمنسازی حصارکارگاهی، ایجاد سامانه برخط ایمنی کارگاه‌های ساختمانی با دسترسی برای عموم شهروندان ایجاد می‌گردد که هشدارهای کنترلی لازم به صورت مستمر قابل تولید و رصد باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم در خصوص شفاف سازی گفت: مجوزهای صادره حصارکارگاهی پلاک‌های در حال ساخت، اخطارهای ابلاغ شده و مهلت باقیمانده مجاز برای جمع‌آوری حصارکارگاهی برای هر پلاک ثبتی بر روی نقشه شهر تهران در سامانه «تهران من» منتشر خواهد شد. ساختمان هایی که ساخت آن ها قبل از ابلاغ مصوبه آغاز شده و سال‌های سال است که دارای حصار کارگاهی رها شده هستند و به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده‌اند، شهرداری تهران ضمن اخطار به مالکان ظرف سه ماه نسبت به جمع‌آوری حصارکارگاهی اقدام نماید و اگر اقدام نشد از آنها نیز بهای خدمات حداکثری دریافت شود. بعد از سخنان سالاری، شورای شهر این طرح را با اکثریت آرا تصویب کرد و بررسی جزئیات آن را به جریان انداخت.

جریمه سنگین کارگاه‌های ساختمانی برای جلوگیری از سدمعبر | روز و ساعت کار کارگاه‌ها مشخص شد

جریمه ۷ برابری برای سدمعبر غیر مجاز

در جریان بررسی جزئیات طرح، بهاره آروین درباره ماده پنجم «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن‌سازی حصارکارگاهی»، پیشنهادی را مطرح کرد که با ۱۱ رای تصویب شد. بر اساس این پیشنهاد، جریمه ۷ برابری برای تداوم غیرمجاز سد معبر ساختمانی در نظر گرفته می شود.

او درباره پیشنهادش گفت:ما در شهر تهران حداقل سه نوع سدمعبر داریم که شامل سد معبر اصناف، سد معبر ساختمانی و سد معبر مشاغل سیار و دستفروشان است که از این میان متاسفانه به شکلی نامنصفانه و تبعیض‌امیز اغلب تنها با دستفروشان که قشری فرودست محسوب می‌شوند برخورد شده است.

آروین به عنوان طراح طرح یادشده گفت: هدف اصلی از ارائه طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن‌سازی حصارکارگاهی» این است که این نوع از سدمعبر برای متخلفان هزینه‌زا شود. همچنین مقرر شده مالکان به‌ازای هر ماه اشغال معبر مبلغی پرداخت کنند. اما اگر مهلت تعیین‌شده برای حصار کارگاهی به اتمام رسید و مالک اقدام به جمع‌آوری حصار نکرد، آیا باید بازهم همان هزینه ناچیز دریافت شود؟

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه چنین اقدامی می‌تواند مصداق معبرفروشی باشد افزود: برای اینکه این اتفاق نیفتد لازم است برای تداوم سدمعبر هزینه‌ای بازدارنده در نظر بگیریم. به همین دلیل پیشنهاد من این است که در این صورت هفت برابر بهای تعیین‌شده از مالکان دریافت شود.

آروین تصریح کرد: پیشنهادی که مطرح کردم با متخصصان شهرسازی در شهرداری در میان گذاشته شده و براساس محاسبات کارشناسی به دست آمده است. بهایی که دریافت می‌شود نه باید آنقدر کم باشد که مالک معبر را  محل دپوی مصالح خود فرض کند و نه باید آنقدر زیاد باشد که قابلیت پرداخت نداشته نباشد.

بعد از سخنان آروین، این پیشنهاد با ۱۱ رای به تصویب شورای شهر رسید تا جریمه ۷ برابری تداوم سدمعبر یکی از راه های جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای شهروندان باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار